Regulatory Information

BEST SELECTION POLICY

DOCUMENTS

Policy for the selection of entities to which Candriam transmits orders for execution from "professional" investors .pdf
Policy for the selection of entities to which Candriam transmits orders for execution from "non-professional" investors .pdf

MIFID : IMPACTS AND ISSUES FOR CANDRIAM

MiFID (Market in Financial Instruments Directive) is a new Directive adopted by the European Parliament in April 2004. It came into force on 1 November 2007.

The aim of this Directive is to put a complete regulatory framework in place which harmonises European legislation and encourages market integration within the Union. It removes obstacles to cross-border trade through the implementation of a single passport under the control of the Member State in which the investment company originates. It gives investors a higher degree of protection via different mechanisms:

  • obligation of best execution to give the client better value,
  • new order management regulations,
  • transparency of transaction costs, and
  • obligatory client information

In this section you will find all the documents relating to ‘MiFID: increased protection at a European level for each investor' as well as the forms for change of investor category and the procedure relating thereto.

DOCUMENTS

MiFID: Protection for every investor (brochure) .pdf
Overview of the main risks and features of financial instruments .pdf
Procedure to change of category (Opt up/down) .pdf
Classification as a professional investor (individual) .pdf
Classification as a professional investor (company) .pdf
Application to be classified as a professional investor (individual) .pdf
Application to be classified as a professional investor (company) .pdf
Request to change investor classification for the purposes of receiving greater protection  .pdf

CONFLICTS OF INTEREST POLICY

Policy governing the identification, prevention and management of conflicts of interest

PROXY VOTING POLICY

Since the beginning of 2003 Candriam has developed an active proxy voting policy and ever since it has actively exercised the voting rights associated with the shares it manages on behalf of its clients.

The cornerstones of Candriam’s Voting Policy are the rights and equal treatment of the shareholders, the accuracy of financial information, the accountability and independence of the board.

Download the Proxy Voting Policy

INDUCEMENTS

Information concerning inducements made or received by Candriam upon the provision of investment services to clients

EXTERNAL DISCLOSURE ON REMUNERATION POLICY

External disclosure on Candriam's remuneration policy

REPORTED INTERMEDIATION COSTS INCURRED BY CANDRIAM FRANCE

Dowload the reported intermediation costs incurred by Candriam France (in French)

COMPLAINTS

Sie können Ihre Beschwerden kostenfrei an Candriam übermitteln:  
* Elektronisch über https://contact.candriam.com oder complaints@candriam.com oder atencionalcliente@candriam.com  (für spanische Investoren)
* auf dem Postweg:

Compliance Department
Candriam Luxembourg
19-21 Route d’Arlon
8009 Strassen
Luxemburg

Der Abteilungsleiten Compliance von Candriam Luxemburg wird den Eingang jeder Beschwerde innerhalb von zehn Arbeitstagen bestätigen, es sei denn, wir senden Ihnen schon vorher eine angemessene Antwort. In jedem Fall erhalten Sie von uns innerhalb eines Monats nach Erhalt Ihrer Beschwerde eine angemessene Antwort, es sei denn, es liegen außergewöhnliche und gerechtfertigte Gründe für eine spätere Beantwortung vor.

Unsere Richtlinien zum Umgang mit Beschwerden:

[Link to the Complaints Policy]

Wenn es zu keiner Einigung kommt, kann sich der Kunde in manchen Ländern an die Vorgesetzten des Mitarbeiters wenden, dessen Kontaktdaten gegebenenfalls an den Kunden übermittelt werden. Außerdem kann der Kunde stattdessen oder zusätzlich einen Antrag auf außergerichtliche Einigung stellen, und zwar an:

Land

Name

Info

Belgien

Ombudsfin

Ombudsfin

North Gate II, Boulevard du Roi Albert II, n°8, bte. 2
1000 Brüssel.
Tel.: +32 (2) 545 77 70 01 +32 2 545 77 79
E-Mail: Ombudsman@Ombudsfin.be
Webseite: www.ombudsfin.be

Frankreich

Médiateur de l’AMF

Médiateur de l'AMF,
17 place de la Bourse
75082 PARIS CEDEX 02.

Der Vordruck für den Antrag auf eine Schlichtung durch den AMF und die Vermittlungsstatuten sind auf der Webseite erhältlich http://www.amf-france.org.

Deutschland

BaFin

Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht

Straße: Graurheindorfer Straße 108
Postleitzahl: 53117 Bonn
Land: Deutschland
Tel.: + 49 (0)228 4108-0

Webseite: https://www.bafin.de

Italien

CONSOB

CONSOB - Consumer Protection Office - Via G. B. Martini, 3 - 00198 Rom (Italien)

per Fax: +39 06 8416 703 or +39 06 8417 707

https://www.acf.consob.it/glossario/-/asset_publisher/cThPbj4ayk1c/content/reclamo?inheritRedirect=false

Luxemburg

CSSF

CSSF - Commission de Surveillance du Secteur Financier
283, route d’Arlon
L-1150, Luxemburg

CSSF Regulation N° 16-07 über die außergerichtliche Einigung, veröffentlicht im Mémorial A - n° 228 vom 11. November 2016. Sie ist auch auf der Webseite der CSSF erhältlich: http://www.cssf.lu/fileadmin/files/Lois_reglements/Legislation/RG_CSSF/RCSSF_N. 16-07.pdf

Die Beschwerde muss bei der CSSF spätestens ein Jahr, nachdem sie der Beschwerdeführer an den verantwortlichen Vorgesetzten des Mitarbeiters übermittelt hat, unter dem gleichen Betreff eingereicht werden.

Niederlande

Kifid (AFM)

Adresse des Kifid

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG, DEN HAAG
Tel.: 070-333 8 999 
www.kifid.nl

https://www.afm.nl/en/consumenten/themas/klacht

Spanien

Comisionado para la Defensa del Inversor de la CNMV

Comisionado para la Defensa del Inversor de la CNMV

E-Mail: inversores@cnmv.es

Niederlassung Madrid:

Torre Serrano

Serrano, 47

28001 Madrid

Tel.: 902 149 200

Fax: 91 585 17 01

Niederlassung Barcelona:

Passeig de Gràcia, 19-4a

08007 Barcelona

Tel.: 902 149 200

Fax: 93 304 73 10

 

Rechtliche Grundlage:

Orden ECO 734 2004, vom 11. März

 

REGLAMENTO PARA LA DEFENSA DEL CLIENTE

 

*Kann frühestens einen Monat nach dem Antrag kontaktiert werden

Schweiz

FINMA

Kein Ombudsmann, aber mehrere Kontaktadressen:

https://www.finma.ch/en/finma-public/fragen-und-antworten/

https://www.finma.ch/en/finma-public/reporting-information/

Vereinigte Arabische Emirate

Zentralbank der Vereinigten Arabischen Emirate

Beschwerden können folgendermaßen übermittelt werden:

Online

Per Fax +971 2 6916004

Beschwerden können auch persönlich bei jeder Niederlassung der Zentralbank (Al Ain, Dubai, Sharjah, Ras Al Khaimah or Fujairah) vorgebracht werden.

Webseite: https://www.centralbank.ae

Großbritannien:

Ombudsman für finanzbezogene Konflikte

The Financial Ombudsman Service

Exchange Tower

London

E14 9SR

E-Mail: 
complaint.info@financial-ombudsman.org.uk 
Website: http://www.financial-ombudsman.org.uk/

 

*Kann frühestens einen Monat nach dem Antrag kontaktiert werden.